23. marraskuuta 2013

Nyt paastellaan Panamassa!

Kanat kaakattaa. Ja ruton kukot. Jutta paivittelee, etta kay kohta saikyttamassa ne. Yolla joutuu herata monta kertaa kukkojen kieuntaan... Nyt siis niiskutellaan (Jutta niiskuttelee) Bocas del Toron saarilla. Kiva mesta!

Puerto Viejossa oli mukavaa. Me mentiin pyorilla ympariinsa ja oltiin biitsilla ku arska paisto nii lamposesti. Ruoka oli siella erittttttain maittavaa! Hotellilla oli uima-allas ja riippumatot, eli hyvin rentouttavaa. Otokoitakin oli jos jonkinlaisia! Torakkaa, josta viime postauksessa mainittiin, me ei sitte tosiaan loydetty hotellihuoneesta. Saa naha kehen se ihastui eli kenen rinkasta se Suomessa loytyy!

Seuraavana vuorossa oli rajanylitys, joka olikin mielenkiintoinen. Costa Rican puolelta hypattiin jokeen, josta joutu uida Panaman puolelle. Uimme krokotiilien kanssa, mutta ne oli onneksemme ystavallisia ja autto rinkkojen kanssa jos ei ite jaksanu kantaa. Se paiva oli tosiaan matkustuspaiva, joka tarkoittaakin suomennettuna kuumaa ja aurinkoista paivaa. Saavuimme kuitenkin lopulta tanne Bocas del Toron saarille.

Vuokrasimme illaksi pyorat ja tutustuttiin kaupunkiin (kylaan). Ensivaikutelma oli epamiellyttava. Suurin osa ihmisista oli nyrpeita eika ottanut kontaktia. Onneksemme ensivaikutelma petti ja ihmiset osottautui mukavaksi. Asiakaspalvelu kaupoissa on kuitenkin surkeaa (ei tervehdysta, ei silmiinkatsomista eika mitaan muutakaan, terveisin narkastyneet tytot).

Het ekana paivana me otettiin snorklausreissu. Liplattelimme vedessa kuin itse merenneidot pyrstoinemme. Pysahdyimme katsomaan ja kuvaamaan delfiineja. Menimme Zapatilla-saarelle ottamaan aurinkoa ja snorklaamaan. Se oli kaunein tahanastisista saarista. Oli ihanan lammin ilma pallistella kauniin turkoosinvarista merta. Lounaan jalkeen kavimme viela uudelleen snorklaamassa, ja naimme erittain hienon varisia koralliriuttoja ja mehevanmuhevia meduusoja ja niin edelleen.

Eilinen paiva paaseekin sitten Reissun parhaat paivat TOP3 -listalle. Vuokrasimme kaksi monkkaria koko paivaksi, ja Jutta ja Sini hyppasivat puikkoihin. Rayhasimme ja rallasimme niilla ympari Colon-saarta. Aika vaikeakulkuisia reitteja oli! Eika oo tainnut kukaan olla niin rapanen kuin tuolloin. Saatiin mutanaamiot koko vartalolle ilmaseksi, mutta mukavaa oli kuin sioilla pellossa. Valilla joutui tyontamaan monkkaria, kun se jumittui muta- tai vesilammikkoon.

Pysahyimme ottamaan arskaa (jalleen kerran) ja yritettiin pesta mudat pois. Jutta ei vielakaan unohda sita nakya, kun Sini lensi aalloissa nenan edesta kuin leppakeihas. Jutta jai kattelemaan, mista hiekan seasta toinen kompii ylos, mutta hetken perasta kaikki muutkin lensi kuperkeikkaa. Minna oli ainut, joka pysy pystyssa. Aallot oli valtavat!

Sitten takaisin mettareiteille rallailemaan. Nuoret poliisisedat monkkareineen oli tainnut lymyta koko paivan piilossa, etta millon me tehtas joku virhe. Ja tulihan se. Oltiin kaantymassa takas reitilta, koska alkoi pimeta, mutta poliisit tuli peraan ja sanoi, etta peraantya ei saa. Taka-ajatuksena oli, etta paasisivat ajelemaan kilpaa, silla samalle paikalle me loppujen lopuksi saavuttiin. Ne naytti meille reittia ja mallia, kuinka ajetaan. Puhelivat vain espanjaa ja me puhuttiin suomea takaisin. Ylinopeusrajoituksilla ei ollut enaa valia, silla poliisit kaahasivat kovempaa kuin laki sallii. Mutta nauru raikas. Kaiken huippu oli, kun poliisit alkoivat osoitella kelloa ja pimenevaa taivasta, ja kaskivat kaksi meista kyyteihinsa. Seurauksena oli, etta paadyimme pidemmille kiertoreiteille ja entista hurjempaan ralliin (mutta perassa pysyttiin!). Ei voi muuta ku todeta, etta pojat on aina poikia!

Hurjan eilisen vastapainona tanaan on ollut rauhallinen paiva. Pilvinen saa, ei kummempia tekemisia. Rentoutumista!

Viela paiva taalla ja sitten Panama Citya (ja kauan kaivattuja shoppailuja) kohti.

Pahoittelemme kuvien vahaisyytta, tietokone ei hyvaksynyt meidan iPhoneja ni ei saatu niista kuvia ulos!

Puerto Viejo.

Ajelulla!

18. marraskuuta 2013

Hyvin menee mutta menkööt

Hellurei!

Täällä sitä ollaan Karibianmeren puolella. Lämpöä riittää ja paikka on ku paratiisi. (Älkää kuitenkaan olko kateellisia, todellisuus on, että vettä tulee ku Esterin pyllystä.)

Apinatalosta lähdön jälkeen on taas sattunut ja tapahtunut. Vikana iltana ku tultiin talolle kyliltä, Minna alkoi siivouspuuhiin manatessaan itekseen reissutovereistaan. (Just ennen lähtöä siivosi ja nyt oli taas pöytä täynnä murusia sekä tyhjä leipäpussi.) Vasta ku alettiin iltapalalle, huomattiin, että syyllinen löytyi apinoista. Reikä ikkunassa ja iltapala hävinnyt!

Yöllä jokainen vuorollaan heräsi astioiden kolinaan, mutta kukaan ei jaksanut (uskaltanut) lähtä katsomaan. Aamulla totuus kolinasta selvisi. Roskikset oli levitelty ympäri kämppää, kahvit syöty, yksi lasiastia rikottu ja kaikki mahdollinen ruoka syöty.  Apinat on parhaita ystäviämme, hah! Sitä hajua!

Päästiin kuitenkin matkaan, avomerelle myrskyn syövereihin. Vene oli kymmenen hengen pieni moottorivene, mutta aallot sitäkin isompia. Salamat välähtelivät, aallot kasteli läpimäriksi ja sade piiskasi kylmänä, mutta jätesäkkien alla oli tunnelmaa.

Jacossa me viivyttiin kolme yötä. Saimme siellä viimein pyykit pestyä pesulassa, ne järkyttävän hajuiset, joita yritimme itse pestä Apinatalossa. (Epäonnistuimme siinä täydellisesti, ja luulemme että syy oli osittain apinoissa kuseksimassa meidän vaatteisiin sekä hyvin alkeellisessa pesukoneessa.) Kyllä hävetti, kun pyykkääjä availi meidän monia jätesäkkejä. Lemu valtasi koko hotellin. Työhön menikin naiselta koko loppupäivä ja seuraavalle aamullekin jäi hommia. Mutta ikinä ei ole tuntunut olo yhtä hyvältä kuin silloin, kun sai puhtaat ja KUIVAT vaatteet päälle. Kiitos tomeran naisen!

Jaco oli ihan mukiinmenevä pikkumesta. Säät oli ihan hyvät. Yhtenä päivänä kävimme Manuel Antonion kansallispuistossa. Nähtiin paljon mielenkiintoisia liskoja ja pikkuötököitä. Juttakin näki kauan kaipaamansa käärmeen, ja toipumiseen menikin loppupäivä. Onneksi me otettiin opas matkaan, sillä ilman sitä me ei oltas nähty yhtäkään elukkaa. Jos joku on joskus menossa Costa Ricaan, kannattaa kyseinen puisto käydä tsekkaamassa ja jäädä kylään yöksikin.

Jacosta menimme San Joseen. Yhtä huono mesta kuin oltiin kuultukin! Likaista, epäjärjestelmällistä, kylmää ja ruma kaupunki. Kohokohta oli kun saimme perunamuusia! (Äitimme terveiset, että kotona on kuitenkin parempaa!) Löysimme jokainen myös uuet ihastukset (talavikalossit). Käytiin siis vähän shoppailemassa ja kummastusta meissä aiheutti myyjien määrä. Suomessa sen kokoisissa liikkeissä olisi kaksi myyjää, mutta täällä oli kaksitoista. Kun yksi meistä kokeili kenkiä, kolme myyjää katseli vierestä. Kassalla oli myös kolme tai neljä myyjää, vaikka olikin vain yksi kassa.

Nyt olemme Puerto Viejossa. Ja kuten jo mainitsimme, vettä sataa. Viime päivinä meiän tuuria on ollut, että matkustuspäivinä paistaa aurinko ja perille päästyämme alkaa sade. Tämän päivän ohjelma onkin ollut syöminen epäterveellisesti (suklaata, sipsiä, munkkeja, karkkia, coca colaa jne). Yhteensä meille onkin kertynyt lisäkiloja suunnilleen parisenkymmentä kiloa. Ette tunnista meitä enää Suomessa! Mutta se täytyy sanoa, että Costa Ricassa on nii törrkiän hyvvää ruokaa!

Täällä me ollaan keksitty taas pyöräilyn ilo. Sillä pääsee näppärästi joka paikkaan! Eipä muistanutkaan, kuinka mukavaa se on.

Huomiseksi me ollaan tilattu hyvää ilmaa. Suunnitteilla olis snorklausta ja auringonottoa...

Hyvin siis täällä! Kaikki on onnellisia! Terkkuja itse kukasenkin kotiin, facebook-kavereille, blogin lukijoille, naapureille sekä salaisille ihailijoillemme! Lentosuukot, pus pus!

(Nyt ihmetellään, kuinka mennä huoneisiin kun torakat hävisi jonnekin meiän huoneisiin...)

12. marraskuuta 2013

Viidakon armoilla

Hola!

Terkkuja Costa Ricasta! Me ollaan oltu niin kiireisia meian apinapalatsissa, ettei oo ehtiny paivitella tanne mitaan.

Granadasta menimme siis San Juan del Suriin. Se oli siisti mesta! Me kaytiin siella ratsastamassa ja uimassa ja vahan kokeilemassa surffilautaa. Meininki oli siella rento, vaikka ihmiset olikin huijareita. Ravintoloissa lasku naytti mita sattuu ja aina ei tullu tarpeeks rahaa takas. Ihmiset olivat kuitenkin ystavallisempia kuin aiemmin ja ne anto meian olla ihan rauhassa. Suositeltava paikka ehottomasti! Ilmatkin suosi ja lampoa riitti.

San Juan del Surista me otettiin kyyti Puntarenasiin. Kyyti oli jaatava (taalla vahan liioitellaan ilmastoinneissa). Seuraavana paivana otettiin jatkokyyti Montezumaan. Sekin matka tuntu kestavan koko paivan. Laivamatkan jalkeen hyppasimme paikallisbussiin, joka olikin ihan kokemisen arvoinen juttu. Bussi oli tungettu tayteen ja melkein koko matka oli seisomista. Paikalliset bussit on kylla semmoisia, ettei tieda, millon ne jattaa valille! Kinttupolkujen toyssyissa ei ikina tiia millon lentaa avonaisesta ovesta pellolle.

Montezumasta me vuokrattiin iso talo neljaksi vuorokaudeksi eika ollu hajuakaan mihin paadytaan! Kun saavuimme perille, sato vetta taysilla ja oli pimeaa. Eras nainen vei meidat talolle, joka oli pikkukylasta kolme kilsaa keskella viidakkoa. Puolet meista joutu kyydin ajaks auton lavalle sateeseen ja tyontohommat oli lahella. Nainen esitteli talon ja kysy lopuks, ollaanko me varmoja etta halutaan jaada taloon (ilmeet oli kuulemma jarkyttyneita). Jutan ainut kysymys oli, oliko paikassa kaarmeita. Ei kuulemma, mutta seuraavana paivana ite talon omistaja kerto nahneensa parimetrisen kaarmeen talon takana. Jutta oli jo valmis lahtemaan Suomeen (mutta on nyt jo toipunut tasta). Biitsi on onneksi talolta parinsadan metrin paassa, mutta ei kuitenkaan nay talolle.

Yot ja illat talossa on kylla jannittavia. On muutama pikku lamppu (jotka toimii tai ei) seka viidakon oudot aanet. Illalla saa ensin tsempata ittensa uneen (toinen sanky on tosiaan avonaisella parvekkeella jonne paasee ulkoa portaita) ja keskella yota herailee aaniin. Tai siihen etta joku tuijottaa - Eve heras keskella yota ku lauma apinoita kurkki nurkan takaa. Sen jalkeen Eve onkin nukkunut Jutan kainalossa ylakerrassa lukkojen takana. Minna ja Sini saa nauttia taivasalla nukkumisesta ja yollisista vieraista. Onneksi kummatkin ovat aika sikeaunisia.

Taalla on riittanyt tekemista. Ekana paivana me varattiin reissu zip-lininkiin, mutta paadyttiinkin Isla Tortuga -saarelle snorklaamaan. Vaarinkasityksia riittaa! Reissu oli kuitenkin hauska ja paikka oli upea. Paitsi etta villisika tuli ruokaillessa osingoille ja jalkoja hiplailemaan. Snorklaaminen oli hienoa, me pidettiin kadessa meritahtea ja katteltiin kaloja.

Jutan ja Even meininkia on kylla hauska seurata! Ne on pelkureita eika ne osaa englantia. Niiden motto onkin, etta "hymyile, niin muut luulevat, etta me ymmarretaan". Kylla ne viela Minnan ja Sinin perassa roikkuu kuitenkin, vaikka ne ei edes ruokaa osaa itelleen tilata.

Toisena paivana varattiin uudelleen zip-lining-reissu, ja talla kertaa paadyttiin oikeaan paikkaan. Mieleton kokemus! Kaikki heiluivat korkealla puussa vaijereiden varassa kuin apinat. Liu'ut menivat metsien ja jokien ylitse. Pysahdyimme kesken reissun hetkeksi vesiputouksille hyppimaan ja uimaan. Me suomalaiset hypattiin ensimmaisina kalliolta ja oltiin porukan rohkelikot, vaikka vahan jannittikin.

Kohta on reissu puolivalissa. Huomenna on tarkoitus siirtya Jacoon yksityisella venekyydilla.

Sitten lopuksi kaipaamianne kuvia!

Granada.

Lago de Nicaragua.

San Juan del Sur.

Costaricalaiset lukot, huoh :D

Paivaunet matkalla Montezumaan.

Jungle Artist House (Apinatalo) Montezumassa.

Isla de Tortuga.

Sini pyykkaa ja Minna haaveilee.